fredag 24. oktober 2008

"Jeg våknet ved daggry, og et svakt lys fylte rommet. Jeg sto opp og trakk for gardinene, og så en verden av snø. Store snøflak dalte ned og virvlet rundt på den andre siden av vindusruten. Jeg tok raskt på meg noen varme klær og åpnet døren ut mot den folketomme gaten. Snøen lå i tykke lag oppå biler, lokket på søppelkasser og lave hagemurer. Det hvite teppet hadde bare spor av kattepoter og små fugleføtter. Snøen hang også på grenene på trærne, og da jeg trasket av gårde, falt noe av den ned med dempet lyd. Jeg fikk snøflak i øyevippene og noen smeltet på kinnet. Verden var monokrom, lik et gammelt fotografi, og perspektivet var forkortet. Det fantes ingen horisont, bare dalene snøflak. Det var helt stille, bortsett fra lyden av støvlene mine som knirket mot snøen. Alt var dempet, i en eneste mystisk stemning, og vakkert. Og jeg følte meg helt alene."

Utdrag fra boken "Secret Smile" av Nicci French.

Jeg gleder meg til snøen kommer!

Ingen kommentarer: